Home

I taket lyser stjärnorna recension film

I taket lyser stjärnorna är baserad på romanen av Johanna Thydell. En sådan här film behandlar alla de typiska problemen som en 14-årig tjej kan ha. Men den visar oss också något som är så mycket värre än att brösten är för små och det behöver vi få se. Relationen Jenna har med sin mamma hör nog inte till vanligheten 22 recensioner av filmen I Taket Lyser Stjärnorna (2009) Handling: Jenna är fjorton år och borde bara behöva oroa sig för brösten som aldrig växer, varför hon inte är lika populär som Ullis-Knullis och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg att bli kär i henne, eller åtminstone upptäcka att hon finns RECENSION. Maria Gripe hävdade en gång apropå filmatiseringar av hennes böcker att det klokaste en manusförfattare kan göra är att glömma förlagan. Då blir känslan i berättelsen kvar men den litterära texten står inte i vägen för filmens visuella gestaltning. Kanske är det så Linn Gottfridsson har arbetat med manuset till I taket lyser stjärnorna

Let's Dance Play Idol Melodifestivalen Recensioner Krönikörer Musik Film TV-tablå I Taket Lyser Stjärnorna Publicerad 29 jan 2009 kl 16.21 , uppdaterad 31 jan kl 17.2 Så visst, I taket lyser stjärnorna saknar den originalitet som Moodysson så skikligt trollade fram. Ändå är det berörande tragedi om ungdom, kärlek och död men främst vänskap. En film som för övrigt lämnar lite att begära, en lysande stjärna att inleda det svenska bioåret med Recension av bok/film i taket lyser stjärnorna När man har läst boken och sedan sett filmen får man ett helt annat intryck. Det är många händelser i filmen som inte fanns med i boken. T.ex. att de åkte utomlands och att hon var på en pub med några främmande killar, det var mycket mer saker som hände i filmen men inte i boken I taket lyser stjärnorna är en roman om det svåraste svåra. Om att vara stark och svag på samma gång. Om att ingenting blir riktigt som man trott och om den första kärleken som ingen annan kan förstå. Pressröster om I taket lyser stjärnorna: Thydell visar redan prov på ett medvetet författarskap som tar läsaren i anspråk Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube

DVDKRITIK.se - Gripande film som får tårarna att rinna ..

I taket lyser stjärnorna I taket lyser stjärnorna är en ungdomsroman skriven av Johanna Thydell som även skrivit en nyligen utkommen bok som heter Det fattas en tärning. Johanna Thydell föddes i Nässjö 1980 men vistades större delen av sin uppväxt i Värnamo dit familjen flyttade när hon var elva år Bok Recension. Vi har fått i uppgift att skriva en bok recension av boken i taket lyser stjärnorna. Jag har redan skrivit klart men vill veta vad som var bra och vad som har möjligheten att bli bättre. Skulle gärna upatta all kritik :) Det här är vad jag har skrivit

I Taket Lyser Stjärnorna (2009) • 22 recensioner • Kritike

1. Punkten efter Dagens Nyheter har funnits med allt sedan det första numret 23 december 1864. Grundaren Rudolf Wall lär ha satt dit den med tanken att Dagens Nyheter inte bara är ett namn
  2. Recension: I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell Boken I taket lyser stjärnorna handlar om 13 åriga Jenna som bor tillsammans med sin mamma i en lägenhet. Jennas mamma har insjuknat i bröstcancer och hennes vardag består i att tampas med sin mammas sjukdom, problemen i skolan och Ullis-knullis
  3. IMDb. Jenna är fjorton år och borde bara behöva oroa sig för brösten som aldrig växer, varför hon inte är lika populär som Ullis-Knullis och hur hon ska få Sakke att bli kär i henne, eller åt
  4. stone upptäcka att hon finns
  5. I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell. Johanna Thydell är 23 år gammal och boken hon debuterade med är den här, i taket lyser stjärnorna Boken handlar om en 13 årig flicka som har en mamma med cancer. Det Johanna beskriver om cancern, mamman, sina vänner och de olika killarna är i stort sett sanning
  6. I flera recensioner nämns paralleller till Lukas Moodyssons debutfilm Fucking Men det finns också recensenter som inte är alls lika förtjusta och filmen får tvåor i Sydsvenskan och Allt om film. Michael Tapper avslutar sin recension i Sydsvenskan med Gäsp medan Allt om films Elina Wessman I taket lyser stjärnorna

Directed by Lisa Siwe. With Josefine Mattsson, Mika Berndtsdotter Ahlén, Annika Hallin, Anki Lidén. The young adolescent girl Jenna is turning into a young woman whilst her mother is dying. It is difficult for her, therefore, to admit that she is afraid of losing her mother. Instead, she behaves contrary to what one would expect from her En recension av Johanna Thydells bok I Taket Lyser Stjärnorna. Fokus ligger bland annat på bokens handling, budskap, huvudperson, miljö, språk och struktur. Vidare så redogör eleven även kort för sin personliga läsupplevelse I TAKET LYSSER STJÄRNORNA. Författare: Johanna Thydell. Titel: I taket lyser stjärnorna. I taket lyser stjärnorna är skriven av Johanna Thydell. Hon skrev boken när hon var 23 år gammal. År 2003 fick hon Augusti-priset för bästa barn-ungdomsböcker. Boken är lite baserat på Thydells uppväxt och hur hon hade det som barn I taket lyser stjärnorna får av mig 9/10 Filmen: Jag tyckte inte att filmen var lika bra som boken för att i filmen så har de tagit bort väldigt mycket och filmen är mycket mer kortfattad. I filmen har de bara tagit med det allra viktigaste från boken men de har också lagt till roliga saker så att den ska passa bättre som film. /Dant Den här boken rekommenderar jag till de från 12 år. Boken passar både killar och tjejer, men jag tror att det är mest tjejer som läser den. I taket lyser stjärnorna är en bok som berör och är väldigt sorglig. Den är lättläst och har en riktigt bra story

Recension: I taket lyser stjärnorna (Film) Sv

Kort sagt r I taket lyser stj rnorna en mycket bra film, och r en av de b sta svenska filmer jag sett p mycket l nge. Filmen hade visserligen vunnit p ett lite mer finslipat manus, men r verlag mycket lyckad och r v l v rd att se b de en och tv g nger f r de allra flesta En film som för övrigt lämnar lite att begära, en lysande stjärna att inleda det svenska bioåret med I den Augustprisvinnande ungdomsboken I taket lyser stjärnorna från 2003 får vi träffa Jenna som precis är på gång att ta klivet in i tonårslivet med allt vad det innebär i form av nya vänner, killar, mens och folköl

I taket lyser stjärnorna är en svensk dramafilm som hade biopremiär i Sverige den 30 januari 2009 [2] och är baserad på författaren Johanna Thydells bok med samma namn från 2003. För manus och regi står Linn Gottfridsson och Lisa Siwe I taket lyser stjärnorna är Johanna Thydells hyllade debutbok som belönats med både Augustpriset och Slangbellan. 2009 filmatiserades den och vann då flera Guldbaggar. Jenna är tretton år och har just börjat sjuan. Det enda hon borde oroa sig för är Ullis-Knullis i klassen som hon hatar och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg att lägga märke till henne. Men Gud har inte skött.

RECENSION. Den August-nominerade ungdomsromanen i taket lyser stjärnorna är Johanna Thydells författardebut. Det är en debut som imponerar, särskilt med tanke på att Thydell är endast 23 år gammal. Trettonåriga Jenna står i romanens centrum, och det är genom hennes medvetande som skeendet registreras. Jennas tillvaro domineras av mammans cancersjukdom som. Om du dör mamma, då tar jag livet av mig. När Johanna Thydell gav ut sin debutroman I taket lyser stjärnorna år 2003 belönades den med både August-priset och Slangbellan för årets. Jenna är fjorton år och borde bara behöva oroa sig för brösten som aldrig växer, varför hon inte är lika populär som Ullis-Knullis och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg att bli kär i henne, eller åtminstone upptäcka att hon finns. Men hemma hos Jenna finns en jobbig mormor och en älskad cancersjuk mamma. Och i Jennas ficka ligger en bortglömd dikt: Om du dör mamma, då. I taket lyser stjärnorna. Ny ungdomsfilm efter kritikerrosad roman. I taket lyser stjärnorna handlar om trettonåriga Jenna - spelad av Josefine Mattsson - som på allvar är på väg in i tonårens mest turbulenta period; kroppen utvecklas, känslorna och humöret pendlar från stund till annan, hormonerna bubblar som kolsyra, Jenna har inlett kampen med att finna sin identitet och bli.

PÅ TAKET LYSER STJÄRNORNA De unga skådespelarna i Bitchkram har perfekt tonträff i sina rolltolkningar.Foto: SF DRAMAKOMEDI Först kom I taket lyser stjärnorna. Sedan I skuggan. I dagens recension tittar Felix på allas favoritfilm (eller nja) I taket lyser stjärnorna. Vår hemsida: http://montefjanton.wordpress.com/ Facebook: http:/.. Film i skolan har tagit fram kringmaterial till I taket lyser stjärnorna, extra intressant för alla som vill arbeta med boken och filmen. Intervju med upphovspersonerna. Läs en intervju med författaren Johanna Thydell, regissören Lisa Siwe och manusförfattaren Linn Gottfridsson

Jag har svårt för svåra filmer | MATILDAS BOKHYLLA

I taket lyser stjärnorna. Johanna Thydell. En fjortonårings liv kännetecknas ofta av stormiga kompisrelationer, den första stora kärleken, mycket fokus på ens eget och andras utseende. Mycket kretsar kring att försöka passa in oavsett om det är i det coola gänget eller inte. Men Jenna är inte en vanlig fjortonåring. Hennes mamma är cancersjuk och hennes mormor är gränssättaren En av de senaste böckerna att bli film är Johanna Thydells I taket I den Augustprisvinnande ungdomsboken I taket lyser stjärnorna från 2003 får vi träffa Jenna som precis är på gång att ta klivet in i tonårslivet med allt vad det innebär i form av nya vänner, killar, mens och folköl Johanna Thydell kastades in i strålkastarljuset när hon fick Augustpriset som 23-åring. Nu gör I taket lyser stjärnorna - om att förlora sin mamma - succé som film. Själv lever.

I Taket Lyser Stjärnorna Film Expresse

Ibland blir man tvungen att läsa skönlitteratur i arbetet som lärare. Till ett tema som vi ska ha kring levnadsvillkor, socialisation m.m. använder vi i år Johanna Thydells debut; I taket lyser stjärnorna. Handlingen är säkert bekant för många, inte minst som boken fick Augustpriset och blev film I taket lyser stjärnorna bygger på den väldigt lästa och Augustprisade romanen med samma namn men tillåter sig att bli en egen berättelse, även om ramhandlingen är densamma. I boken liksom filmen blir mamman allt sjukare och Jenna och hon tvingas bo hemma hos Jennas mormor, en rätt jobbig kvinna som tillkämpat försöker förmå mamman att äta broccoli och Jenna att prata Video: Recension: I taket lyser stjärnorna av Johanna Thyde I taket lyser sjärnorna Kevin S I taket lyser stjärnorna är skriven av en kvinna som heter Johanna Thydell. Genren in den här boken är social realistisk och den utspelar sig någonstans mellan 1980 och 1990 I taket lyser stjärnorna . 4.26 938 5 Författare: Johanna Thydell Inläsare: Johanna Thydell

I taket lyser stjärnorna (2009) MovieZin

I taket lyser stjärnorna - Jag har just sett filmen I taket lyser stjärnorna. Aldrig har jag någonsin blivit så berörd av en.. I taket lyser stjärnorna (2009) Tipsa en vän Baserad på Augustbelönade ungdomsboken med samma namn av Johanna Thydell. Jenna 13 år har just börjat sjuan och borde egentligen bara ha kompis och kärleksproblem att oroa sig för Film. back. Topplista dvd; TAKET LYSER STJÄRNORNA är baserad på Johanna Thydells bok som belönades med Augustpriset 2003 och har sålts i över 100 000 exemplar i Sverige. spara önskelistor och dina recensioner. Välkommen! Information om hur vi behandlar dina personuppgifter och din integritet Film. back. Topplista DVD; TAKET LYSER STJÄRNORNA är baserad på Johanna Thydells bok som belönades med Augustpriset 2003 och har sålts i över 100 000 exemplar i Sverige. Du kan till exempel hålla koll på dina order, spara önskelistor och dina recensioner. Välkommen Johanna Thydells belönade ungdomsroman I taket lyser stjärnorna blir just nu film. Långfilmsdebuterande Lisa Siwe regisserar

Recension av: I taket lyser stjärnorna. Regi: Lisa Siwe Inledning. Det är vanligt att inleda med en personlig reflektion; Tänk om regissören Lisa Siwe förvandlat en fantastisk och gripande berättelse till en typisk svensk ungdomsfilm Sammanfattar vad verket handlar om, var handlingen utspelar sig och vilka personer som är betydelsefull > I taket lyser stjärnorna är Johanna Thydells debut Författaren Johanna Thydell, född 1980, succedebuterade 2003 med Augustprisade I taket lyser stjärnorna (2003), som också blev teater, film och vann två guldbaggar. Bilderboken Det är en gris på dagis (2012) har redan blivit en barnboksklassiker och utsetts till Bästa barnbok av BMF

I taket lyser stjärnorna, del 5 bikupanlase

I taket lyser stjärnorna är en roman om det svåraste svåra. Om att vara stark och svag på samma gång. Om att ingenting blir riktigt som man trott och om den första kärleken som ingen annan kan förstå.Pressröster om I taket lyser stjärnorna:Thydell visar redan prov på ett medvetet författarskap som tar läsaren i anspråk I taket lyser stjärnorna book. Flera gånger har jag sett filmen, den är så bra och så sorglig. Första kapitlena var jag skeptisk, filmen var bättre än boken, skulle jag rekommendera att inte läsa den här recensionen eftersom jag kommer kritisera den väldigt mycket

I taket lyser stjärnorna. Barn & familj från 2009 av Lisa Siwe med Annika Hallin och Anki Liden I taket lyser stjärnorna Jag har just sett I taket lyser stjärnorna (äntligen) åh jag måste säga att den va riktigt bra. Jag älskar juh ungdomsfilmer åh det har jag alltid gjort, men denna va inte som alla andra ungdomsfilmer, den va riktigt hemsk åh ändå väldigt fin film Lisa Siwes debuterade som regissör med I taket lyser stjärnorna, baserad på Johanna Thydells bok, som belönades med Augustpriset 2003.Jenna har nyss blivit tonåring med allt vad det innebär samtidigt som hennes mamma är döende i cancer

Recension - I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell

Missförstå mig rätt, jag tycker att I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell är en bra bok, men det är en bok som har några år på nacken. Den har också blivit film, vilket gör att många elever säkert lockas att se filmen istället för att läsa boken Hennes sätt att närma sig ungdomen är påfallande ung, stundtals porlar stilen av frisk lekfullhet. Borås Tidning En bok om döden, men också om lusten till livet. En bok som känns alldeles sann. Barn I taket lyser stjärnorna vann Augustpriset 2003 och blev film 2009

I taket lyser stjärnorna är en svensk dramafilm som hade biopremiär i Sverige den 30 januari 2009 [2] och är baserad på författaren Johanna Thydells bok med samma namn från 2003.För manus och regi står Linn Gottfridsson och Lisa Siwe I taket lyser stjärnorna (Blu-ray). Barn & familj från 2009 av Lisa Siwe med Annika Hallin och Anki Liden I taket lyser stjärnorna Jenna är fjorton år och borde bara behöva oroa sig för brösten som aldrig växer, varför hon inte är lika populär som Ullis-Knullis och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg att bli kär i henne, eller åtminstone upptäcka att hon finns

Bokrecension: I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydel

Bok Recension (Svenska/Grundskola) - Pluggakute

Bok recensioner av I taket lyser stjärnorna : ASIL98. Hon är född i Nässjö år 1980. Johanna var bara 23 år när hon skrev den här fantastiska boken. I taket lyser stjärnorna handlar mycket om henne när hon själv var i tonåren. År 2003 fick hon Augustpriset för bästa barn Inte konstigt att dem gjorde den i film också Linn Gottfridsson är en manusförfattare. Hon föddes i Visby den 5 juli 1974. Hon är känd för bland annat Fjällbackamorden 04 - Ljusets drottning (2013) och I taket lyser stjärnorna (2009)

Filmrecension: I taket lyser stjärnorna - DN

2013-sep-21 - Denna pin hittades av Hanna Petrini. Hitta (och spara!) dina egna pins på Pinterest Pris: 55 kr. Pocket, 2013. Finns i lager. Köp Ondskan av Jan Guillou på Bokus.com. Boken har 6 st läsarrecensioner I taket lyser stjärnorna (2009) cast and crew credits, including actors, actresses, directors, writers and more I taket lyser stjärnorna : Jenna är fjorton år och borde bara behöva oroa sig för brösten som aldrig växer, varför hon inte är lika populär som Ullis-Knullis och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg att bli kär i henne, eller åtminstone upptäcka att hon fi nns. Men hemma hos Jenna fi nns en jobbig mormor och en älskad cancersjuk mamma Köp online I Taket Lyser Stjärnorna (421879492) Dramafilm övriga på DVD • Skick: Begagnad Fri Frakt • Tradera.co

Svenska 1 för Sa12b: Recension: I taket lyser stjärnorna

I taket lyser stjärnorna av Linn Gottfridsson Anders Landström Lisa Siwe Johanna Thydell Andréas Lennartsson Kalle Bäccman ( Film, Film, DVD ) 2009, Svenska, För barn och unga, 86 minutes Ämne: Drama Du kommer att läsa I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell och skriva läslogg. Du kommer att diskutera i grupp kring olika frågor. Du kommer att se filmen som är baserad på boken och skriva en jämförande recension mellan boken och filmen. Vi kommer att läsa boken I taket lyser stjärnorna under vecka 42-46 Senaste filmerna att streama som heter I taket lyser stjärnorna. Med Vodeville hittar du vem som visar din film och får tips på filmer du inte visste att du vill se I taket lyser Stjärnorna påminner lite om den amerikanska filmen My Sister's Keeper då de båda filmerna tar upp ett starkt ämnen (cancer) som får mig att gråta floder. Känslorna som sprids i min kropp får inte mig att må bra utan jag mår snarare allmänt jävla dåligt och därför gråter jag mig rätt igenom hela filmen, men det är faktiskt ett gott tecken då filmen verkligen.

I taket lyser stjärnorna » Filmtipse

I taket lyser stjärnorna (Lisa Siwe, 2009) Den svenska filmen baserad på Johanna Thydells ungdomsbok. Jennas mamma är sjuk i bröstcancer, något som hon måste hantera mitt under ett stormande tonårsliv filmen i taket lyser stjärnorna är en jätte sorglig film om Jenna som förlorar sin mamma i cancer och de flyttar hem till Jennas mormor och så måste Jenna flytta med och Jenna gillar inte sin mormor och så när de går till en butik så provar Jenna ut en bh och så säger Jenna att en är för stor och så säger hennes mamma att aha då får vi titta på något annat någon annan dag. Johanna var bara 19 år när hon skrev sin första bok I taket lyser stjärnorna. Jenna i boken är inte Johanna men de har båda varit med om samma sak - att mamma dör i cancer. Johannas andra bok heter Det fattas en tärning Den handlar om 16-åriga Puck eller Petra som hon egentligen heter. Puck är en orolig tjej I en intervju med Svenska Dagbladet i november 2008 efterlyste Lisa Siwe fler svenska filmskapare som vågar låta bli att snegla på andra. Regissörer som vågar göra egna grejer. Efter att ha sett hennes debutfilm I taket lyser stjärnorna kan jag inte påstå att Siwe försöker göra något nytt. Tvärtom bevisar hon att det går [

I taket lyser stjärnora handlar om 13-åriga Jenna Wilson och hennes mamma som är döende i cancer. Hemma hos Jenna finns en rullator, en doseringslåda, duschstol, peruker och anpassade skåp och hyllor. På Jennas rum ( i taket) lyser det stjänoror i mörkret, och bakom en ut av stjärnorna så ligger det en lapp där de Det är inte så vanligt att ungdomsböcker är trovärdiga och riktigt bra, men I taket lyser stjärnorna är ett exempel på en bok som jag tror att vilken tonårstjej som helst kan känna igen sig i. Det här känns inte som en bok som en vuxen har skrivit genom att försöka minnas hur det var eller genom att försöka studera hur ungdomar talar och beter sig. Det här är istället en bok. Se alla bioaktuella och kommande filmer på bio som har fått ett premiärdatum

I taket lyser stjärnorna Film och Skol

1. boken I taket lyser stjärnorna är skriven av Johanna Thydell. Boken utkom 2003. Den har fått guldbagge och även en egen film. Filmen kom ut 31 januari 2009. Den här boken är en ungdomsbok som handlar om dagens samhälle. Allt som händer runt oss. Vi märker inte allt som händer. Men ibland måste man stanna upp och se sig omkring
  2. a favoriter. Men filmen är riktigt riktigt bra ocks
  3. Hem » Katalog » DVD » SVENSK FILM » sv dvd. 30.00Sek I Taket Lyser Stjärnorna (beg dvd) [sv dvd] Lägg till varukorgen Recensioner. Kategorier. B.WAHLSTRÖMS UNGDOMSBÖCKER BETA-> BILDKAVALKAD Blu-Ray-> BÄCKA-MARKUS BÖCKER DVD-> ACTION/THRILLER ALFRED HITCHCOOK ANIM
  4. I TAKET LYSSER STJÄRNORNA Författare: Johanna Thydell Titel: I taket lyser stjärnorna I taket lyser stjärnorna är skriven av Johanna Thydell. Hon skrev boken när hon var 23 år gammal. År 2003 fick hon Augusti-priset för bästa barn-ungdoms..
  5. Hej jag kollade på i taket lyser stjärnorna för ett litet tag sen och undrar om någon vet vad låten eller den lilla gitarr snutten som spelas direkt efter likvakan i slutet av filmen. skulle gärna vilja veta vad den heter och även skaffa fram accorden till den
  6. stone upptäcka att hon finns
  7. ‎Titta på trailrar, läs recensioner från kunder och kritiker och köp I taket lyser stjärnorna som regisserats av Lisa Siwe för 45,00 kr

I taket lyser stjärnorna - Mimers Brun

1. I taket lyser stjärnorna är en film regisserad av Lisa Siwe och starring av Josephine Mattsson, Anki Liden, Annika Hallin..
  2. Köp online DVD-film: I taket lyser stjärnorna (396488328) Svenskt drama på DVD • Skick: Begagnad Pris 59 kr • Tradera.co
  3. Är det någon som vet vart man kan få tag på torrent till i taket lyser stjärnorna filmen? :) tack hej! Fragbite är sveriges största sida om esport. Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, Dota2 och Overwatch
  4. tja har kommit lite efter på svenskan där vi ska svara på några frågor angående ''I taket lyser stjärnorna'' vi har läst boken och har nyss sett filmen och har fått ett par frågor

2017-aug-15 - Denna pin hittades av • Anya • . Hitta (och spara!) dina egna pins på Pinterest I taket lyser stjärnorna. Film trailer. Introduktion av arbetsområdet. Kunskarav. Muntlig diskussion - frågor. Skrivuppgift när du läst boken. Webbplatskarta. Hem. SVENSKA LGR 11. Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära Vi kommer att läsa boken I taket lyser stjärnorna, arbeta med frågor om den samt se filmatiseringen och skriva en analys på den. Vi jobbar med detta vecka 4-12 I taket lyser stjärnorna som film Nu blir I taket lyser stjärnorna film. Johanna Thydells bok är klippt och skuren för den här utvecklingen. Upplagd av Lina Z Y kl. Gästinlägg, recension av dress up librarian april (80) mars (50) februari (4) Lyssna på mig om. Glowing Stars (Swedish: I taket lyser stjärnorna) is a Swedish film which was released to cinemas in Sweden on 30 January 2009, based on the award-winning novel of the same name by author Johanna Thydell.It revolves around a girl named Jenna who has to deal with her teenage life while at the same time taking care of her mother who is sick with cancer Göteborgspublikens röstade fram I taket lyser stjärnorna av Lisa Siwe. Regissören till den vinnande filmen får ta emot Göteborgs Stora Filmpris på 50 000 kronor i samband med invigningen av festivalen fredagen den 29 januari. Imorgon visas Guldbaggegalan i direktsändning på biografen Draken

• Östersundsposten arkiv.
  • Branteviksålen ålder.
  • Michelanemo.